Skip to content
przezroczysta miseczka z zawartością kwasu kaprylowego C:8

Olej MCT – doskonały suplement dla wegan i wegetarian

Spis treści

Zostać weganinem lub wegetarianinem nie jest trudno. Ale prowadzić zdrową dietę wegetariańską i wegańska to już małe wyzwanie. Osoby na diecie roślinnej często skupiają się na eliminowaniu produktów zwierzęcych, ale równocześnie poświęcają zbyt mało uwagi włączaniu do diety nowych produktów i odpowiednim bilansowaniu posiłków. Często też błędnie zastępują mięso zwiększoną podażą węglowodanów. A to może prowadzić do niedoborów pokarmowych i niweczyć wysiłki ku zdrowszemu trybowi życia. Suplementacja jest więc ważnym elementem tych diet. A suplementacja olejem MCT niesie ze sobą wyjątkowe korzyści. Dowiedz się, dlaczego.

1. 100 % roślinny tłuszcz

Olej MCT to olej w 100% roślinny. Może być pozyskiwany z palmy oleistej (oleju palmowego) lub z oleju kokosowego. Jego znikome ilości znajdują się także w maśle i mleku.

Jednak najbardziej wartościowy olej MCT to olej z kokosa. Z kokosa pozyskać można optymalną ilość kwasów MCT o najłatwiej przyswajalnej budowie chemicznej: C8 i C10. Te kwasy: kaprylowy i kapronowy, to esencja oleju kokosowego. Spożywając C8 i C10 możesz więc maksymalnie wykorzystać, to co w oleju kokosowym najlepsze, bez konieczności spożywania innych tłuszczów nasyconych.

2.Żródło energii bez skoków insuliny

Z kwasów znajdujących się w oleju kokosowym: C6, C8, C10 i C12 – C8 uważany jest za wyjątkowo atrakcyjny. Kwas kaprylowy, bo o nim mowa, zbudowany jest z trzech tzw. łańcuchów węglowych (w każdym jest osiem atomów węgla) i  cząsteczki glicerolu. W organizmie cząsteczki te przemieszczają się w formie wolnej – tzw. wolnych kwasów tłuszczowych. Dzięki temu, szybko wchłaniane są do wątroby i natychmiastowo utleniane. Kwas kaprylowy uważany jest za świetne źródło energii i stanowi doskonałą alternatywę dla węglowodanów.

Po spożyciu węglowodanów następuje wzrost stężenia glukozy we krwi. Poziom glukozy regulowany jest przez hormony trzustkowe, takie jak insulina. Bez niej komórki nie mogą czerpać energii z glukozy. Po spożyciu posiłków bogatych w węglowodany następuje więc “wyrzut” insuliny. Jeśli procesy zachodzące w organizmie są prawidłowe, to insulina niejako “usuwa” glukozę z krwiobiegu przenosząc ją do wnętrza komórek, gdzie może zostać odpowiednio zagospodarowana. Ten spadek poziomu glukozy we krwi (gdy glukoza trafi do komórek) często odczuwamy jako nagłą senność, którą próbujemy opanować sięgając po kolejny posiłek…albo coś słodkiego…  

C8 działa inaczej. Przekształcany jest bowiem w ciała ketonowe. A te są nie tylko bezpośrednio dostępnym, ale i preferowanym przez mózg, a także przez inne organy źródłem energii. C8 nie wymaga obecności insuliny do przemian metabolicznych, a w konsekwencji energia powstała z tego tłuszczu jest bardziej stabilna. 

3. Uczucie sytości na dłużej

Weganie i wegetarianie, którzy przestają spożywać mięso, zwykle włączają do diety większe ilości węglowodanów, aby zrekompensować sobie brak produktów odzwierzęcych. Dieta oparta na węglowodanach jest “zapychająca” i prowadzi do dużych skoków poziomu energii. Jest też daleka od miana „zdrowej”.

Nawet jednak, gdy spożywasz znaczące porcje produktów roślinnych, możesz szybko odczuwać głód – zwłaszcza na początku Twojej zmiany żywieniowej, kiedy jeszcze organizm nie przestawił się na mniejsze porcje i szybciej trawione pokarmy. Dodanie do potraw oleju MCT C8 powoduje zwiększoną produkcję hormonów odpowiadających za uczucie sytości: peptydów i leptyny. Dzięki temu nie czujesz głodu przez wiele godzin po posiłku. Nie doświadczasz także nagłych „ataków głodu” i ssania w żołądku, a w konsekwencji nie podjadasz (często mało wartościowych przekąsek).

3. MCT z kokosa – dobry dla planety

Olej MCT pozyskiwany może być dwojako – z palmy oleistej oraz z kokosa. Z ekologicznego punktu widzenia, nie każdy olej MCT produkowany jest z dbałością o środowisko. Jeśli jednak wybierasz świadomie i kupujesz olej, który pochodzi z oleju kokosowego, to możesz być pewien, że Twoje wysiłki na rzecz Planety nie idą na marne.

Specyfika drzewa palmowego determinuje konieczność jego uprawy w formie plantacji zasilanej nawozami oraz chemicznymi środkami ochrony roślin. W przypadku oleju kokosowego pozyskuje się go najczęściej z małych przydomowych nasadzeń, w których nie stosuje się „chemii”.

Najlepsze oleje MCT, choć wciąż są rzadkością na naszym rynku, pozyskiwane są z ekologicznych upraw kokosa. Takie oleje MCT są najlepszą gwarancją jakości i są planet-friendly.

Podsumowanie

Olej MCT, jako źródło stabilnej energii i jednocześnie zdrowy tłuszcz w diecie może wspierać każdy styl żywienia. Weganie i wegetarianie jednak, z racji prowadzenia diety eliminacyjnej, mogą być szczególnie narażeni na niedobory witamin i minerałów. Olej MCT, który jest w 100% roślinny, a dodatkowo jest szybko metabolizowany przez organizm, pomaga dostarczać nie tylko energii, ale i niezbędne składniki odżywcze, bez zwiększania poziomu złego cholesterolu. Tłuszcze są wyjątkowo potrzebne osobom na diecie roślinnej, bo dzięki nim mogą być wchłaniane witaminy i minerały. Pomóż swojemu organizmowi dostarczać mu to co dobre.

Chciał(a)byś coś dodać? Skomentuj poniżej!


Dodaj Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *