Skip to content
olej MCT w przezroczystym słoiku

Olej MCT. Obalamy 5 popularnych mitów na temat MCT

Spis treści

Przeczytaj, jeśli jeszcze się zastanawiasz, czy olej MCT jest dla Ciebie.

Historia stosowania oleju MCT sięga początku wieku XX. Jednakże, dla wielu to wciąż produkt, który jest nowinką w branży suplementów diety i kojarzy się bardziej z odżywkami dla sportowców lub produktem stosowanym wyłącznie na diecie ketogenicznej. Dlatego w tym artykule rozprawimy się z najbardziej popularnymi przekonaniami na temat oleju MCT i pokażemy, że MCT jest produktem bardzo uniwersalnym – super naturalnym składnikiem, który nadaje się jako uzupełnienie codziennej diety każdego, kto pragnie zdrowo żyć.

MIT 1: Olej MCT to to samo, co olej kokosowy. Wystarczy mi zatem olej kokosowy.

Często można spotkać się z określeniem “olej kokosowy MCT”. Jednak, MCT (w formie oleju, czy w postaci sproszkowanej), to zdecydowanie nie to samo co olej kokosowy.

MCT to kwasy tłuszczowe, które występują naturalnie w wielu produktach spożywczych, które spożywamy na co dzień, np.: w maśle, mleku, jogurtach, serach, oleju palmowym, czy wreszcie oleju kokosowym.

Olej kokosowy jest więc jednym ze źródeł MCT, ale i innych kwasów tłuszczowych, w tym kwasów długołańcuchowych (LCT), które mają inne właściwości i inaczej są metabolizowane w organizmie.

Olej MCT – co to jest?

Sam olej MCT to produkt końcowy frakcjonowania olejów (palmowego, kokosowego), po to, aby pozyskać to co najbardziej wartościowe – mieszankę kwasów lub wyekstrahowane pojedyncze kwasy tłuszczowe, takie jak kwas kaprylowy (C8) i kapronowy (C10).

Tak pozyskane kwasy tłuszczowe MCT charakteryzują się krótki łańcuchami węglowymi, dzięki czemu mogą być szybko wchłanianie do wątroby i spalane. W rezultacie tego spalanie powstają m.in. ciała ketonowe – czyli wysoce energetyczny materiał dla naszych mięśni i organów wewnętrznych.

Przykładowo, kwas kaprylowy MCT C8, w odróżnieniu od oleju kokosowego, wchłania się ponad 10 razy szybciej, efektywnie zamienia się w szybko dostępną energię i pomaga wejść w stan ketozy.

MIT 2: Olej MCT to nasycone kwasy tłuszczowe, więc należy ich unikać.

To przekonanie faktycznie dominowało w ostatnich dwóch dekadach. Propagowane przez autorytety z różnych dziecin i powielane przez „zwykłych” ludzi, pojęcie, że kwasy tłuszczowe nasycone są złe dla naszego zdrowia, zakotwiczyło na dobre w naszej świadomości.

Dziś podejście, że powinniśmy się wystrzegać nasyconych kwasów tłuszczowych i spożywać wyłącznie „zdrowe tłuszcze”, czyli tłuszcze nienasycone, takie jak Omega 3 i Omega 6, zmienia się. Do tej pory przeprowadzone badania naukowe nie udowodniły związku między spożywaniem tłuszczy nasyconych i chorobami serca.

Prawda jak zawsze, leży pośrodku: zarówno tłuszcze nasycone, jak i nienasycone, są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Jedyne tłuszcze, których należy się wystrzegać, to tłuszcze trans, czyli tłuszcze, które powstały w procesie utwardzania, a ich struktura chemiczna została zmieniona.

Tłuszcze nasycone, do których owszem należy olej MCT (średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe), pełnią ważne funkcje w ciele. Są przede wszystkim nośnikiem witamin i ważnym źródłem energii. Ponadto, kwasy tłuszczowe pochodzące z roślin mają pozytywny wpływ na poziom dobrego cholesterolu.

W dobrze zbilansowanej diecie znajdują się zatem także tłuszcze nasycone. Aby móc wykorzystać ich potencjał, powinno wybierać się te roślinne i nieprzetworzone – takim źródłem tłuszczy jest m.in. olej MCT.

MIT 3: Olej MCT to produkt, dzięki któremu można szybko schudnąć.

Ten mit w zasadzie ma dużo z prawdy, gdyż olej MCTz uwagi na unikalny proces metabolizowania, faktycznie pomaga spalać tkankę tłuszczową, zwłaszcza pomaga w spalaniu tłuszczu wisceralnego (trzewnego) u osób z otyłością brzuszną. 

Wstępne badania kliniczne wskazały na możliwość istnienia związku między spożyciem MCT a utratą kilogramów u osób z nadwagą.

Wiąże się to z faktem, że olej MCT metabolizowany jest bezpośrednio w wątrobie i wykorzystywany jest jako natychmiastowe źródło energii. W przeciwieństwie do innych kwasów tłuszczowych (należących do LCT – długołańcuchowych), MCT nie odkłada się w tkance tłuszczowej. Kiedy spożywamy np. oliwę z oliwek lub olej rzepakowy, zwłaszcza w posiłku wysokowęglowodanowym, kwasy tłuszczowe trafiają jako rezerwa energetyczna do adipocytów, czyli do tkanki tłuszczowej.

Olej MCT zachowuje się bardziej jak węglowodany – jest błyskawicznie trawiony. Ponadto, olej MCT nasila termogenezę, czyli wydzielanie ciepła. Spożyty np. przed treningiem, daje „energetycznego kopa” i pozwala efektywniej ćwiczyć, a co za tym idzie, także spalać więcej kalorii.

Choć MCT może wspomagać Twoje odchudzanie, pamiętaj, że jedynym sposobem na to, aby efektywnie schudnąć jest wciąż regularna aktywność fizyczna i odpowiednio zmniejszona podaż kalorii, obliczona pod kątem predyspozycji fizycznych i rezultatów jakie chcemy osiągnąć.

MIT 4: Olej MCT zażywają tylko sportowcy lub osoby trenujące.

Olej MCT nie jest nowym produktem. Po raz pierwszy był stosowany już na początku XX wieku u dzieci z epilepsją, które eksperymentalnie leczono dietą ketogeniczną. W latach 50-tych i 60-tych, olej MCT stosowano w żywieniu terapeutycznym. Podawano go w szpitalach osobom z zaburzeniami wchłaniania. Chorzy z problemami układu pokarmowego, którzy nie mogli trawić tłuszczy o długich łańcuchach węglowych, przyjmowali MCT. Karmiono nim także wcześniaki, aby w ten sposób wspomóc dostarczanie niezbędnych składników odżywczych.

W latach 80-tych, olej MCT stał się popularny wśród sportowców – zwłaszcza maratończyków, kolarzy i atletów, którzy stosowali MCT jako alternatywę dla węglowodanów. A niedawno, na fali popularności diety ketogenicznej, zawitał na siłownie i do sklepów z odżywkami dla sportowców.

Jednakże, olej MCT to produkt uniwersalny, który może być stosowany zarówno przez osoby aktywnie uprawiające sporty, osoby ćwiczące okazjonalnie, czy osoby, które chcą urozmaicić swoją dietę o naturalne super składniki. Może on być używany na przemiennie, lub nawet zamiast innych olejów, aby wspomagać szereg funkcji w organizmie, od regulowania mikrobiomu jelit i wzmacniania odporności, po wspomaganie funkcji umysłowych.

MIT 5: Olej MCT jest tylko dla tych, co stosują dietę keto.

I to stwierdzenie mija się z prawdą. Olej MCT wspiera, a nawet przyspiesza powstawanie związków ketonowych i dlatego jest chętnie wybierany przez osoby, które chcą wejść w stan ketozy. Zwłaszcza olej MCT o składzie czystego kwasu kaprylowego błyskawicznie przyspiesza tworzenie ketonów. 

Nawet jeśli nie jesteś na diecie keto, ale stosujesz np. post przerywany – olej MCT może pomóc Ci wejść w łagodny stan odżywczej ketozy już po 16h postu. 

Jednakże, ze względu na fakt, że dobra dieta, to dieta w której występuje odpowiednia podaż tłuszczów, olej ten może być stosowany w każdej diecie, np. jako dodatek do porannej kawy.

Jednocześnie, ze względu na swoje właściwości, olej MCT będzie korzystny dla osób, które stosują diety eliminacyjne – np. dietę wegańską, w której nie trudno o niedobory pokarmowe (olej MCT pomaga efektywnie dostarczać składniki odżywcze), lub dietę paleo, która opiera się na naturalnych, nieprzetworzonych, roślinnych składnikach pokarmowych.

 

Chciał(a)byś coś dodać? Skomentuj poniżej!


Dodaj Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *